Pagina's

donderdag 25 december 2014

Kerstcadeau's

Wat hebben we onszelf weer wat aangedaan de afgelopen weken. Ik weet niet hoe het zit met jullie, maar alles wat mag is leuk, alles wat moet is minder leuk. Dus als ik mag naaien vind ik dat geweldig, als ik moet naaien, blokkeer ik altijd op iets. En het moet gezegd; ik naai ook nog niet lang genoeg om te zeggen dat ik op 1 avond al iets kan afwerken. Daar gaan bij mij toch verschillende avonden aan "verloren".

En met de kerst in aantocht had ik mezelf voorgenomen om de cadeautjes van mijn zussen zelf te maken, voor mezelf een kleedje te maken, voor prinses een kleedje te maken, en een halfafgewerkt kleedje toch af te werken voor mijn zus (voor mij zat het niet goed, voor haar zit het ideaal). 5 projecten dus die klaar moesten binnen de maand. Veel te veel voor mijn kunnen eigenlijk, maar toch gelukt dankzij het verlof van deze week, en de tijd die ik had toen prinses een tijdje geleden ziek was.

En met trots toon ik hier al de cadeautjes voor mijn zusjes. De kleedjes volgen later ;-)

Het werden 2 tassen uit het boek "mijn tas" (dat ik cadeau kreeg van mijn collega's. Dus bij deze: dank u collega's :-D). Mijn zussen zijn 2 totaal verschillende vrouwen en hebben zo elk hun voorkeur voor stijl en kleur maar om toch een beetje in de goede richting te kunnen gaan, heb ik hun gevraagd welk kleur ze momenteel het liefste zien. Zus 1 is een koel zomertype (denk ik) en verkoos blauw, zus 2 is een warm herfsttype en verkoos roest/oker,... iets in die trend. Zij dachten aan een kleedje maar ik moet ook niet alles prijsgeven hé ;-)

Met die kleuren trok ik naar het stoffenspektakel in Kortrijk en vond uiteindelijk aan een kraam met gordijnstoffen de stoffen die ik wou. Op de buitenzijde stond een kraam met allemaal kleine lapjes in alle mogelijke kleuren (iedereen die daar al is geweest weet wel over welk kraam ik het heb) en kocht daar 2 bijpassende stofjes uit.

De combinatie voor zus 1:



Buitenstof een blauwe dikke gordijnenstof met een zwarte draad en als voering een frivool blauw stofje met roos accentje. Het speelse effect dat wel terug te vinden is in zusje 1 haar karakter.

De combinatie voor zus 2:



Buitenstof een oranje/bruine soepelere gordijnenstof met als voering een kleurrijk stofje voor een kleurrijke dame. Het geheel gaf mij een retrogevoel, wat ik bij haar wel vind passen.

En dan het model kiezen. Na lang bladeren (lees: echt heeeeeeel lang bladeren en kiezen en veranderen en opnieuw iets anders kiezen) besloot ik toch om voor zus 1 Alice te maken en voor zus 2 Leonie. Gewoon omdat Alice speelser is net zoals zus 1, en Leonie retro is wat past bij zus 2.

De Alice duurde wat langer om te maken. Het was wat zoeken om de uitleg te begrijpen in het boek (normaal kijk ik enkel naar de prentjes en doe ik maar wat, maar dat lukte nu niet. Toch maar lezen dan...) maar uiteindelijk raakte hij toch klaar en het resultaat was een mooie tas die ik eigenlijk zelf ook wel zou willen.




 
Er werd een rits in geplaatst:
 


En aangezien ik nog geen eigen label heb, kwam er eentje in dat ik vond tijdens het stoffencircus
 


De Leonie voor zus 2 ging wat sneller. Ik had al wat beter door hoe een tas in elkaar wordt gezet, begreep de uitleg ook sneller en misschien zat het al wat beter in mijn hand, geen idee. Dit werd het:



 
Opnieuw met het standaard labeltje en mooie voering. Geweldig hé?
 

Als ik vroeger een tas ging kopen, dan vond ik de voering minstens zo belangrijk als de buitenkant. Dat maakt het geheel af. Hoe leuker de voering, hoe trotser ik met mijn tas rondliep. Je ziet het dan wel niet, maar ik weet wat erin zit. Dus de voering moest hier ook geweldig zijn en volgens mij ben ik in mijn opzet geslaagd.

Het enige waar ik echt moeite mee gehad heb, was het zoeken van de sluitingen en de gespen. In Veritas hadden ze enkel in kunststof, de stoffenwinkels hadden dan het ene stuk wel en het andere niet of niet de juiste breedte. En net als ik de moed had opgegeven kwam ik ze tegen op het stoffencircus, dus heb ik direct een kleine voorraad aangelegd. En natuurlijk kom ik ze sindsdien gewoon overal tegen...

Maar goed, dit zijn ze dus alletwee:


En ik ben echt helemaal tevreden met het resultaat. Nu de zusjes nog...

 
Duidelijk heel tevreden (oef!)

 
 
En willen jullie niet liever ruilen? Nee hoor! Personalisatie: geslaagd.
 

 


Stoffen: stoffenspektakel (gordijnenkraam)
Blauwe voering: Qjutie Kids
Bruine voering: little Darling
Patronen: Mijn tas
Het rode kleedje van zus 2: ook zelfgemaakt ;-) (Burda 6290)

2 opmerkingen: