Pagina's

vrijdag 26 december 2014

Blinde ritsen

Mooie kleedjes maken doen we allemaal graag en daar hoort af en toe ook een rits bij en waarom geen blinde rits? Op Facebook regent het vragen over hoe je nu juist een blinde rits innaait en of je daar nu echt een blinde ritsvoetje voor nodig hebt. En hoe krijg je ze echt "blind".

Nu, laat mij wel eerst even verduidelijken dat ik zelf nog maar een jaartje naai, maar ondertussen heb ik toch al verschillende blinde ritsen ingenaaid en ondertussen weet ik wat werkt voor mij. Of dat DE techniek is, weet ik niet, maar ik wil ze wel met jullie delen.

Is dat blinde ritsvoetje nodig? Ik vind van wel. Met een gewone ritsvoet geraak ik gewoon niet dicht genoeg tegen de naad van mijn rits waardoor hij toch niet blind is, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Misschien zijn jullie wel een pak handiger dan ik en lukt het jullie wel zonder. Maar ik gebruik dus wel een blinderitsvoetje.

Eerst gebruikte ik een universeel blinderitsvoetje dat ik gevonden had bij Veritas. Dat doet heel goed zijn ding, kost niet veel, maar is niet zo stabiel. Zo moet je soms nog eens een tweede keer stikken om de rits toch helemaal blind te krijgen of je voetje af en toe wat verschuiven om toch mooi in de gleuf te blijven stikken. Sinds kort heb ik een vaste blinderitsvoet die bij mijn naaimachine hoort en dat vind ik de beste optie. Voor mijn voetje is het zo dat ik mijn naald in de middenpositie moet plaatsen en dan mijn naaisel onder het voetje moet schuiven waarbij ik erop let dat ik de gleuf goed open leg. Eenmaal ik dat heb gedaan, en ik de persvoet naar beneden heb gedaan, doet de machine het werk voor mij.

Maar hoe zit dat nu in de praktijk? En hoe zorg ik ervoor dat mijn rits niet verschuift? Wel, ik laat jullie even meekijken bij het plaatsen van de blinde rits in prinses haar kerstkleedje.

 



Hier zien jullie de slechte kant van het achterpand waar ik al het beleg aan heb gestikt. Duid aan waar de rits moet komen (blauwe lijn, spijtig genoeg niet goed zichtbaar). Let hierbij op dat je het beleg nog niet helemaal tot op het einde hebt gestikt. Dat doe je pas als je rits er helemaal in zit.





Als je ook op de goede kant van je stof wil zien waar je rits moet komen kan je dat doen met carbonpapier (in dit geval wit want mijn stof is bijna zwart). Ik doe dit omdat je de rits moet plaatsen op de goede kant van de stof en zo zie je beter waar je ze juist moet plaatsen.



Speld de rits vast op je stof met de gleuf van de rits naar binnen gericht. Je moet je hierbij al inbeelden dat het linkerstuk van de rits naar binnen zal vouwen waardoor de gleuf van de rits aan de buitenkant blijft zitten.



Je legt je rits dus ondertsteboven op de goede kant van de stof.



Voor je met je blinderitsvoetje werkt, zet je eerst de rits vast op de stof. Zo voorkom je dat je rits zich verplaatst tijdens het stikken (je kan namelijk geen naaldjes laten zitten als je een blinderitsvoet gebruikt).



Ik stik de rits altijd vast op de buitenkant.




Dan pas neem je je blinderitsvoetje erbij. De mijne ziet er zo uit.



Plaats je stof met rits onder het blinderitsvoetje en trek de gleuf mooi open. Zo zorg je ervoor dat je naald zo dicht mogelijk in de gleuf kan komen.



Ziezo: mooi blind. Tip: bij dikkere stoffen zorg je dat je niet te dicht in de gleuf stikt want dan krijg je je rits niet meer toe.



Als je hiermee klaar bent kan je je beleg of voering verder vast maken aan je kleedje en de stof onder de rits aan elkaar stikken.

Enige commentaar die ik nu zelf nog heb: je kan de print ook laten doorlopen natuurlijk, en dat ben ik in dit geval vergeten. Shame on me! Maar met een trui aan zal niemand daarop letten ;-)

Moesten jullie dit niet genoeg vinden: dit is het filmpje waar ik het van leerde:
https://www.youtube.com/watch?v=MvjjLKCxl4w

Veel succes!

Stof: Michael Miller

Geen opmerkingen:

Een reactie posten