Pagina's

dinsdag 7 oktober 2014

Op zoek naar een nieuwe naaimachine

Het is zover, en sneller dan ik dacht, maar ik ben mijn eerste naaimachine ontgroeid. Nuja, mijn eigen fout ook wel hoor. Hij is nog net geen jaar oud, en heb hem gekocht toen ik nog helemaal niets wist van naaien. In mijn ogen waren er toen 2 steken: recht en zigzag. En mijn machine kon dan ook nog knoopsgaten! Kon niet missen, dacht ik...

Voor alle duidelijkheid, mijn oude machine is een Singer Simple uit de Aldi. Veel moest dat toen niet kosten want wie weet was naaien wel niets voor mij. En eerlijk is eerlijk: ik ben er heel tevreden van geweest. Wat hij kan, doet hij goed. Maar hij heeft geen stretchsteek en dat begin ik nu toch een groot nadeel te vinden (ook al heb ik een lockmachine).

Ondertussen naai ik ook bijna elke dag. Wie had dat ooit gedacht?! En daar beginnen de problemen. In de naailes moeten we een keukenschort maken, en over 4 lagen stof blokkeert hij toch. Tricot is een hel, tenzij ik met een tweelingnaald werk, maar soms is dat niet echt een optie. En soms wil je gewoon dat beetje meer. Ik heb ook helemaal geen zin om nu een machine te kopen met een stretchsteek, en dan binnen 3 jaar weer een andere nodig te hebben omdat ik een model gekocht heb die toch niet uitgebreid genoeg is.

Dus ik ben op zoek gegaan... en wat een aanbod! Ik weet op den duur niet meer wat ik juist wil/nodig heb. Maar wat is nu eigenlijk belangrijk voor mij:
  • kracht: een jas moet toch echt kunnen
  • stretchsteken
  • locksteek
  • regelbare snelheid
Mijn budget is niet enorm maar toch ook niet klein. Ik denk dat ik met ongeveer 600€ toch een goeie machine moet kunnen kopen. En als ik daarmee rekening hou, dan komen we tot nu toe aan de volgende toestellen:
  • Brother innovis 55
  • Brother inovis 100 (zou sterker zijn dan de 55)
  • Bernette London 8
  • Bernette Rome 8
  • Janome dc 2010
  • Janome dc 4030
Maar ik ben er zeker van dat er nog machines zullen bijkomen. Ik denk dat de volgende stap de naaimachinewinkels bezoeken is, zodat ik deze toestellen eens kan testen. En wie weet bots ik dan wel op mijn droommachine.

1 opmerking:

  1. Ik heb de Janome dc 4030. Heel content van en kan alles wat ik wil. Komt ook goed uit de test van test-aankoop. Is naar het schijnt wel vergelijkbaar met de brother nv55. In die prijsklasse kun je volgens mij niet echt verkeerd doen.

    BeantwoordenVerwijderen