Pagina's

vrijdag 31 oktober 2014

De nieuwe naaimachine

Voor zij die het volgen: een tijdje geleden lanceerde ik een oproep voor tips en ervaringen voor een nieuwe naaimachine. Toen had ik zelf wel al een selectie gemaakt maar door de mooie verjaardagscadeau's en onverwachte sponsors, kon ik mij toch dat beetje meer laten gaan. En dat deed ik ook. Ik ging langs bij Guy's naaicentrum in Hamme (http://www.guysnaaicentrum.be) en liet mij adviseren. Ik legde uit wat ik belangrijk vond en wat mijn budget was en zo kwamen we bij de Janome Skyline S5 terecht, het nieuwe model dat nog maar pas op de markt is. Ik was eigenlijk direct verliefd! Zoveel kracht en mogelijkheden. Dat smaakt naar meer :-D



Vorige week mocht ik hem al gaan halen, dus ik had al een weekje de tijd om hem eens uit te testen. Maar zoveel mogelijkheden ben ik niet gewoon dus als ik dan aan naaien toekwam resulteerde dat vooral in veel gestaar naar de stekentabel. Kijk maar eens mee wat hij allemaal kan:
 

Vandaag mocht ik langsgaan voor mijn eerste les, want als je bij Guy's naaicentrum je machine koopt, geven ze je les in het gebruik van je machine zodat je je toestel optimaal kan gebruiken. Geweldig toch? 1u30 hebben ze mij uitleg gegeven over het basispakket. Alles wat je nodig hebt om al je werk af te werken. Volgende keer volgen de quilt steken en de siersteken voor de creatievere les zodat je toch dat beetje meer uit je naaimachine kan halen.

Wat mij eerst afschrikte waren de vele mogelijkheden. Ik dacht daar echt nooit aan uit te kunnen maar het bedieningspaneel is zo eenvoudig dat je zelfs zonder uitleg aan de slag kan:

 
 
Een beginnend naaister als ik heeft echter wel eens deugd van wat extra uitleg. Zo weet ik tenminste ineens welke steek je in welke situatie zal gebruiken. Ik voel mij ineens een stuk zelfzekerder om aan de slag te gaan.
 
En een verschil met mijn vorig toestel is het wel! Waar mijn singer vast liep op 4 lagen stof, gaat deze er al vlotjes overheen. Gelukkig! Maar hij is vooral heel stil. Prinsesje heeft nog deugd van haar middagdutjes maar is zo gevoelig voor geluid dat ik echt niet mocht naaien als ze sliep. Tot nu dan, want deze hoor je nauwelijks en zelfs prinses slaapt rustig door als ik aan het naaien ben.
 
Toegegeven: ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ik kijk er wel naar uit. Mijn nieuwe naaimachine moest een toestelletje worden dat mij niet in mogelijkheden zou belemmeren, en dat is het ook geworden. De enige die mij nu nog gaat tegenhouden om verder te naaien ben ikzelf ;-)
 
 


2 opmerkingen:

  1. Ik heb een beetje een gekke vraag misschien. Wat is de lengte van de naaldplaat naar de schroef waarmee je het voetje vastzet? Ik heb nu een voetje dat niet past, komt niet tot laag genoeg aan de naaldplaat, kan ook niet vinden welke dan wel past, voor de s5 kan ik het wel vinden, vandaar mijn vraag :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik mijn persvoet naar beneden doe dan meet ik 2,3 cm tot aan de onderkant van de schroef. Dat bedoel je toch he?

      Verwijderen