Pagina's

zondag 15 mei 2016

Digitale detox

Een tijdje geleden was het nog zo dat je maar mee was als je én op twitter én op Instagram én op Facebook een account had. Je hele leven speelt zich zo goed als digitaal af. Deed je dat niet, dan leek het wat raar, je wist niet wat er gebeurde,.... Maar nu al die smartphones en tablets,... zo ingeburgerd zijn, valt het toch op hoe erg we ervan afhankelijk zijn.

Bij mij is dat niet anders. Elk leeg moment dat ik heb, betrap ik er mij op dat ik op sociale media zit te surfen op zoek naar... NIETS! En hoe meer ik dit begin te beseffen, hoe meer ik er mij aan stoor dat ik het doe. Maar stoppen lukt niet echt. De verleiding is te groot. En daarom heb ik een besluit genomen: ik ga voor een digitale detox.

Nee, ik doe dit niet omdat het trendy is, maar wel om terug wat grip op mijn leven te krijgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik al die kleine lege momentjes niet met een hersendodende activiteit ga vullen. Maar door mijn digitale detox, pauzeer ik voorlopig ook mijn blog. Ik begrijp dat blogjes en andere sociale media voor vele mensen kunnen dienen als een bron van inspiratie; ik ervaar het eerder als een rem. Je ziet zoveel passeren dat ik vaak dingen maak omdat iedereen ze maakt of stofjes koop omdat ze populair zijn. Het kan ook niet dat je dingen maakt in functie van wat anderen ervan gaan denken en hoeveel "likes" je stuk eventueel kan opleveren. Dat hoeft niet per sé slecht te zijn, maar ik heb het gevoel dat ik mijn eigen creativiteit een beetje kwijt ben. 

Met deze digitale detox hoop ik dus terug te vinden wat ik zelf graag zie en doe, terug gevoel krijgen dat ik de dingen maak omdat ik ze wil maken en niet door de sociale druk omdat het "in" is. Ook al is dit een steun geweest toen ik net begon met naaien, want al die blogjes,... hebben mij geholpen mijn weg te vinden in het naaien. Maar nu is het tijd dat ik écht mijn eigen weg zoek en daar heb ik even tijd voor nodig.

Dus ik hoop dat jullie dit begrijpen. Er komen voorlopig geen nieuwe berichten meer op de blog/Facebook/Pinterest/.... Op mijn smartphone worden al die apps gewist zodat ze ook niet meer mijn aandacht kunnen trekken. Hopelijk komt de creativiteit snel. Ik kijk er alvast naar uit om mijn leven wat meer in het echte leven te leven. We zien wel hoe het gaat. Hopelijk zie ik jullie daarna terug?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten