Pagina's

donderdag 21 augustus 2014

Wat een avond...

Door mijn job kom ik nogal laat thuis dus heb ik niet veel tijd meer voor prinsesje. Gelukkig is er net tijd genoeg voor een flesje en nog wat spelen. Onder het motto "kwaliteit voor kwantiteit" voel ik mij daar wel goed bij (vooral omdat ik haar ook 2 hele dagen helemaal voor mezelf heb, en nog een dagje samen met de papa). Als het bedtijd is, zingen we nog een liedje, geven we nog een dikke knuffel en dan lichten uit. En dan? Dan snelt mama naar haar stoffenkast want mijn vingers jeuken dus ik ga wat naaien! Of toch niet?

Vanavond was zo'n rommelig naaiavondje. Je weet wel, vele projectjes die staan te wachten, dus je werkt aan wat van alles en werkt dan opnieuw niks af. Nu was dat niet anders. Ik heb beloofd een tafelkleed te maken voor mijn zus maar ik heb schrik om mijn naald in haar stof te zetten dus blijf ik dat maar uitstellen. Dus toch maar even gelockt zodat de stof niet rafelt dus dan zijn we toch al halfweg (sssst, ik weet ook wel dat het niet waar is, maar het idee geeft me moed). Net hetzelfde gedaan met wat lakentjes voor prinses. Hierop ga ik de techniek oefenen die ik ga gebruiken op het tafelkleed van mijn zus. Maar verder dan locken zijn we dus niet geraakt.

Want toen kreeg ik een ingeving. Waarom niet vlug een kleedje maken voor prinses? Met het kouder wordend weer is ze wel toe aan iets warmer. Het patroontje had ik al eerder uitgetekend dus enkel nog overtekenen op tricot, knippen en naaien. Alles ging vlot tot ik dacht dat het met de overlock wel snel in mekaar zou zitten. MIS! Vanaf dan ging het ene na het andere mis.

Om de hals af te werken had ik een lint uit tricot geknipt en dat ging ik samen locken met het bovenpand. Ging heel goed tot ik het resultaat bekeek. Aan de randen had ik 1cm boord, in het midden slechts 2 à 3 mm. Misschien toch wat beter vasthangen de volgende keer.

De schoudernaden zaten gelukkig wel vlug aan elkaar maar als ik het onderpand aan het bovenpand wou hangen ging het weer mis. Het onderpand moest gerimpeld worden dus ik dacht het rimpelvoetje eens uit te testen.

Poging 1: ging perfect tot er ineens een stuk vanuit het midden van mijn onderpand mee in de naad geraakte, en ja hoor: mijn overlock had er ook al in geknipt. Nieuw stuk stof nodig dus...

Poging 2: rimpelen met de gewone naaimachine. Slecht idee, want dan rekt te stof niet meer mee. Rimpeldraad dus opnieuw uittrekken.

Poging 3: ging ook heel goed tot ik besefte dat mijn onderpand al opgerimpeld was voor mijn bovenpand aan het einde kwam. De rok eindigt dus ergens halverwege haar buik. Niet zo mooi dus.

En aangezien het al laat wordt geef ik het op! Maar ik geef toe, ik heb weer wat bijgeleerd. Gelukkig heb ik hiervoor een stof gebruikt die ik eerder al naar de vuilbak had verwezen. Door mijn geklungel zal hij nu helaas echt eindigen in de vuilnisbak. Wie weet probeer ik het morgen opnieuw met een ander stofje.

Dus ja, geen fotootjes van afgewerkte dingetjes vandaag. Maar geen nood, er is altijd nog morgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten